Der er få buzzwords, der har tiltrukket sig mere opmærksomhed på det sidste, end Big Data. Pludselig er der flere nye it leverandører, der sælger nye teknologier, konsulentfirmaer med nye Big Data services og kurser i Big Data analytics. Et spørgsmål, jeg hører nogle gange, er, om Big Data er noget, it-leverandører har opfundet for at sælge mere teknologi?

Svaret er nej. Big Data er ikke noget, der lige pludselig er opstået hos it leverandørenes marketingafdelinger. Det er meget større end det. Big Data er faktisk en samfundsændring – ja nærmest en revolution. Det lyder voldsomt, men det bunder i den udvikling, der sker i disse dage indenfor dataregistrering, opbevaring og bearbejdning af større og mere komplekse datamængder. Aldrig før i verdenshistorien er så mange data blevet registreret om så mange ting, begivenheder, personer, tider og steder. Og aldrig før i verdenshistorien har vi haft teknologien til billigt og hurtigt at kunne gemme og analysere disse data. Der skabes omkring 1,8 zettabytes af data hvert år på verdensplan. Hvis vi gemte alle disse data på iPads, skulle der omkring 57 milliarder iPads til. Med dem kunne vi bygge en Kinamur af iPads – blot dobbelt så høj som den originale Kinamur. År 2020 forventes denne datamængde at være 20-doblet.

Det nye er, at teknologiudviklingen faktisk gør os i stand til at håndtere disse datamængder. Vi har fået hardware, der kan gemme og bearbejde disse datamængder på kort tid og værktøjer, der kan hjælpe os med at analysere disse enorme datamængder. Derved kan vi kombinere og bearbejde flere forskellige data fra flere forskellige kilder og skabe indsigt, som ganske enkelt ikke var mulig før i tiden. For eksempel kan man kombinere salgsdata med vejrdata, lokationsdata og kundedata fra ens loyalitetsprogram. Dermedkan man forudsige kundernes købsadfærd i forhold til sæson, lokation, kundetype og præferencer og derved kan man justere produktudbud og lagermængde så det højst sandsynligt passer. Det er muligt at kombinere modeller for komponenters levetid med data fra komponentfølere, der rapporterer temperaturer, slitage, fejlmeldinger, rotation, metalekspansion osv. for derved at forudsige nedbrud, inden de sker. Ved at analysere klikmønstre sekund for sekund på virksomhedens webshop, er det muligt at optimere denne for at fastholde kunder og få kunderne til at afslutte salg.

Big Data er derfor en forretningsmulighed. Data er ikke længere noget, der blot skal registreres i forbindelse med salg, køb, service, vedligeholdelse og myndighedsrapportering og så gemmes væk i en mørk serverafkrog.  Data er en ressource, som skal udnyttes for at skabe ny indsigt i forretningen og derved levere brændstoffet til fortsat vækst.

For at kunne drage nytte af denne udvikling kræves det dog, at virksomhederne holder op med at se Big Data som et teknologisk anliggende, der udelukkende hører til i it-afdelingen. Data skal demokratiseres. Brugerne skal gives adgang til data igennem fleksible værktøjer, der gør dem i stand til at anvende, den måske sjældneste ressource der findes – kreativitet – for at skabe ny indsigt i forretningen, kunderne, medarbejderne og omverdenen. Det er ligegyldigt, hvor megen teknologi man kaster efter Big Data. Hvis ikke brugerforståelsen og involveringen er til stede og hvis ikke muligheden for at udnytte brugernes kreativitet er der, bliver Big Data aldrig andet end propfyldte databaser. Uden værdiskabelse.